Op 21 juni 2022 het Navem meubelcongres plaats te UGC Mechelen. Inschrijven via tom@navem.be of via INSCHRIJVING 42ste NAVEM MEUBELCONGRES | Navem
De Corona-periode zorgde een voor hausse in de interieurwereld en velen surfden mee op de positieve golf. Nu dreigen lange levertermijnen, stijgende grondstof- en containerpijzen roet in het eten te gooien. Zitten we in de hoek waar de klappen gaan vallen? Moeten we ons klaar maken voor het ergste?
Dit congres reikt u handvaten aan, toont u waar er toegevoegde waarde ligt in de keten en hoe u hier als retailer sterker kan uitkomen.
Rik Vera. Bio: Germaanse filoloog. Vader en grootvader. Auteur en keynote speaker (meer dan 1000 keynotes in 40 landen) en denker die zich al jaren buigt over klanten, inspiratie, de dag van morgen gaat spreken over: The Guide to the Ecosystem Economy
Hoe zou u uzelf omschrijven?
Rik: ‘Als iemand die heel graag bestaande businessmodellen uit elkaar haalt en de bouwstenen die je dan aantreft opnieuw gebruikt om nieuwe dynamieken te creëren. Dat heeft niemand me geleerd, dat komt automatisch.’
Bent u het voorbije jaar tot nieuwe inzichten gekomen?
Rik: ‘Net zoals alle voorbije jaren volmondig ja. Als er geen nieuwe inzichten meer zouden binnen regenen, dan hou ik enkel de woestijn over en dan is het tijd voor mijn pensioen.’
Wat houdt u momenteel bezig?
Rik: ‘De toekomst. Als je de verschillende studies leest en je daarin durft te verdiepen, dan kan je niet anders dan je ernstige zorgen maken over de planeet en de samenleving. We hebben zoveel dingen in werking gezet waar we nauwelijks nog controle over hebben. We hebben bijvoorbeeld de impact van sociale media op mens en maatschappij compleet onderschat.’
Waar ligt u van wakker?
Rik: ‘We zijn met 4,2 miljard verbonden mensen op aarde. Het is onze morele plicht om een tegenbeweging te bieden aan wat ik daarnet zei. We kunnen elk een eigen steen verleggen en anderen motiveren om op hun beurt een steen te verleggen. Laten we ook een beetje positief blijven. Ook dat is onze plicht.’
Leg eens een paar van uw buzzwoorden uit aan de leek.
Rik: ‘Mijn buzzwoord ‘ecosysteem’ is niet nieuw maar het heeft niks meer met vroeger te maken, want onze toolkit is nieuw. Het gros van de organisaties heeft een geweldige infrastructuur maar is vergeten dat je ook zintuigen nodig hebt binnen dat enorme lichaam. Die infrastructuur is één ding, maar je hebt dataverzamelpunten nodig waaruit we kunnen leren en waar we uiteindelijk beter van worden. Data zijn enkel nuttig als je ze snel laat rondgaan en ze op die manier je organisatie opnieuw kunnen voeden. Wie dat doet, zal overleven, de andere niet. We mogen ook de woorden ‘digitale disruptie’ schrappen, dat zet ons in het defensief. Het oude businessmodel moet niet afgebroken worden, het is een bron van info, maar die moeten we valideren en gebruiken.’
Welk inzicht kan meteen concreet vertaald worden naar de interieursector?
Rik: ‘Iedereen die daar straks in die zaal zit, weet waar zijn klant mee bezig is en wat die wenst. Je zou nog verder kunnen achterhalen wat die wil, zelfs al weet die klant het zelf nog niet. Maar alleen de leden die groot genoeg zijn gaan dat kunnen doen. Dus is het zaak samen te werken en op die manier even slim te worden als Amazon, Zalando, etc. Je bent als individu nooit slimmer dan de anderen.’
Hoe kijkt u naar het voortbestaan van fysieke retail?
Rik: ‘Ik pleit voor de OMO sapiens, where offline merges with online. Voor bepaalde snelle happen zullen we beroep doen op online, maar geregeld zullen we nog op ontdekking willen gaan en daarvoor trekken we dan fysiek de stad in. Het gaat allemaal om behoeften die op verschillende manieren ingevuld worden. Alle grote onlinespelers zijn momenteel aan het nadenken over fysieke aanwezigheid. Anders zou Coolblue geen zeventien winkels hebben en Bol.com niet aan het praten zijn met Delhaize en Albert Heyn. Brick and mortar gaat dus blijven bestaan. Maar het gaat niet dezelfde winkel als vroeger zijn.’
Wat mag de ceo vandaag nooit meer doen?
Rik: ‘Naar de wereld kijken door de lens van zijn oplossing. Hij of zij moet van buiten naar binnen kijken, niet andersom.’
Van wie heeft u ooit goede raad gekregen en waarover ging die?
Rik: ‘Toen ik eind jaren 1980 mijn eerste bonus kreeg, vroeg ik die om te zetten in een cursus. Ik mocht met twee collega’s naar Amerika om er cursus te volgen bij marketingguru Tom Peters. Ik ben als een ander man teruggekeerd. Peters leerde ons denken in uitroeptekens. Je eindigt nooit met een vraag, maar wel met: “dit ga ik eraan doen”, en je zet er zelfs een uitroepteken bij.’
Tip een goed boek?
Rik: ‘’Hooked’ van Nir Eyal, een boek op het snijpunt van business, psychologie en gedragswetenschappen. De man weet haarfijn uit te leggen hoe online bedrijven mensen verslaafd maken aan hun project. En misschien goed om weten: het is een dun boekje.’
Alle sprekers bevestigden alvast hun komst, we kijken alvast uit naar uw deelname!